Bez kategorii

Czy indywidualne podejście oznacza lekcje indywidualne?

W ostatnim czasie obserwuję na rynku edukacyjnym tendencję do „indywidualizowania” usług. Szkoły obiecują „indywidualne podejście”, rodzice natomiast oczekują, że ich pociechy otrzymają usługi „skrojone na miarę”. W praktyce okazuje się jednak, że albo jest to pusty slogan, albo są to po prostu zajęcia indywidualne, czyli jeden na jeden z lektorem/trenerem/nauczycielem, prowadzone identycznie w każdym przypadku. Co powinno wiązać się indywidualnym podejściem w nauczaniu i jak to realizujemy w Akademii Rozwoju? Przeczytajcie!

Na początku muszę się Wam do czegoś przyznać. Nie lubię zajęć indywidualnych. Jestem lektorką z trzynastoletnim doświadczeniem. Wiem, jak prowadzić zajęcia. Do każdych jestem doskonale przygotowana. Różnorodne aktywności, zadania dopasowane do poziomu ucznia… to wszystko jest oczywiste. Jednak w moim odczuciu indywidualne zajęcia są… nudne. Brakuje w nich wielu elementów, których nie jestem w stanie zawrzeć, ponieważ one wynikają bezpośrednio ze specyfiki zajęć grupowych

Czego brakuje w zajęciach indywidualnych, a jest ważne dla dzieci?

  1. Rywalizacja.
    Uwielbiam stosować gry podczas lekcji. Moi lektorzy też to lubią. W sumie to nie wyobrażamy sobie lekcji bez takich aktywności. Jednak trudno jest przeprowadzić grę, gdy na zajęciach nie ma co najmniej dwóch osób. Co to za frajda grać z lektorką? Mój uczeń powiedział mi kiedyś, że wymyślam fajne aktywności, ale to jest bez sensu, bo albo z nim wygrywam (bo przecież wiadomo, że jestem lepsza), albo on wygrywa (bo daję mu wygrać, żeby mu nie było przykro). Rywalizacja z innymi dziećmi, ten dreszczyk emocji, który sprawia, że ich mózgi pracują na najwyższych obrotach– to jest to! A do tego stwarza nam pretekst do rozmowy na temat zasad fair play oraz radzenia sobie z porażką. 
  2. Wymiana doświadczeń.
    Ważnym elementem zajęć językowych są konwersacje. Nie jest tajemnicą, że języka uczymy się przede wszystkim, aby mówić. Na naszych lekcjach nie brakuje aktywności, podczas których nasi kursanci wypowiadają się na ważne dla nich tematy. Najciekawsze, najbardziej wartościowe rozmowy i dyskusje to te między kursantami. Ich światy są bliskie sobie, mają wiele punktów wspólnych, ale też w wielu aspektach pięknie się różnią. Lektor/ka moderuje dyskusje, ale oddaje pole do popisu kursantom. 
  3. Chwila oddechu.
    To jest punkt, który zawsze najtrudniej wytłumaczyć rodzicom. Z moich lektorskich doświadczeń wynika, że uczniowie często czują się na zajęciach indywidualnych przytłoczeni. Cała uwaga skupia się na nich, od pierwszej do ostatniej minuty. Rodzice często mówią: „Właśnie o to chodzi. Chcę, aby moje dziecko korzystało z zajęć w 100%.” Tylko, że często efekt jest odwrotny do zamierzonego, dziecko jest zmęczone i może nawet odmawiać udziału w zajęciach. Pamiętajmy o tym, że dziecko nie musi umieć lub chcieć odpowiedzieć na każde pytanie. Kiedy ma możliwość posłuchania, jak odpowiada kolega lub koleżanka, też się uczy, a nie czuje na sobie presji. Uwaga lektora na chwilę skupia się na kimś innym, a ono ma chwilę na zebranie myśli, napicie się wody, głębszy oddech.
  4. Relacje z innymi dziećmi i dobra zabawa.
    Wszyscy wiemy, że nauka języków jest ważna. Rodzice, wybierając sprawdzoną szkołę językową dla swojego dziecka, inwestują w jego przyszłość. Natomiast dzieci… cóż, one mają w nosie takie argumenty. Dla nich liczy się to, co tu i teraz. Paczka koleżanek i kolegów, wspólnie spędzona przerwa, świetna zabawa. O to chodzi! Dzieciaki chętniej biorą udział w zajęciach dodatkowych, kiedy są w gronie innych dzieci, z którymi po prostu dobrze się bawią i miło spędzają czas. 

Jakim cudem gwarantuję, że w mojej szkole do każdego ucznia mamy indywidualne podejście, także na zajęciach grupowych? Oto zasady, którymi się kierujemy:

  1. Małe grupy.
    W Akademii Rozwoju największe grupy liczą od 6 do 8 osób. W sieciowych szkołach językowych to nawet 12-15 osób. Liczebność grupy to niezwykle istotny element, na który rodzice często nie zwracają uwagi. Liczebność naszych grup jest tak dobrana, aby można w nich było przeprowadzić wiele ciekawych aktywności (np. w parach), natomiast lektor ma czas i przestrzeń na to, aby obserwować postępy każdego z uczniów indywidualnie.
  2. Stały, autentyczny kontakt z rodzicami.
    W Akademii Rozwoju nie przygotowujemy ocen opisowych ani kwestionariuszy. Takie narzędzia często bazują na gotowych szablonach i tworzone są metodą „kopiuj-wklej”. W naszej szkole rodzice mają możliwość zamówienia rozmowy z lektorem (osobistej, online lub telefonicznej), na której mogą omówić  postępy dziecka. Dodatkowo rodzice otrzymują loginy i hasła do dziennika internetowego, gdzie znajdują się najważniejsze informacje dotyczące kursu realizowanego przez dziecko. Lektorzy są także w stałym kontakcie mailowym z rodzicami uczniów.
  3. Indywidualne materiały.
    U nas dzieci się nie nudzą. Lektor ma zawsze w zanadrzu dodatkowe materiały, które otrzymują dzieci, które pracują szybciej. Na życzenie rodziców przygotowujemy także ekstra materiały do pracy w domu.
  4. Minimum testowania.
    Pisemne testy sprawdzające wiedzę uczniów przeprowadzane są nie częściej niż raz na semestr. Nie stresujemy uczniów „kartkówkami ze słówek” ani sprawdzianami. Lektor obserwuje postępy uczniów na każdych zajęciach, widzi ich pracę i zaangażowanie, a znajomość słówek najlepiej sprawdza się w trakcie gry lub zabawy. Dzięki temu każdy ma szansę zdobywać wiedzę we własnym tempie, bez utraty poczucia bezpieczeństwa.

W Akademii Rozwoju wierzymy, że każdy jest wyjątkowy i każdy ma prawo uczyć się i rozwijać we własnym tempie. Bez utraty poczucia bezpieczeństwa. 

Odbierz w prezencie e-book

„Jak pomóc dziecku w nauce angielskiego – 5 skutecznych sposobów”

.